Optimizarea SEO onpage, dincolo de cuvintele cheie ( keywords)

Nu sunt putini cei pentru care optimizarea onpage continua sa fie echivalenta cu utilizarea optima a cuvintelor cheie pe paginile site-ului. Desi exista in continuare o corelatie intre cele doua elemente, o utilizare corespunzatoare a cuvintelor cheie la toate nivelurile paginii (meta tag-uri, headings, continut textual, textele ancora utilizate pentru linking intern etc.) nu mai sunt de mult suficiente pentru a obtine pozitii de top, cel putin nu pentru cuvinte cheie competitive. Motivul pentru care s-a produs aceasta mutatie este simplu: algoritmii motoarelor de cautare au devenit mult mai sofisticati in efortul lor de a determina cine merita primele pozitii in paginile cu rezultate.

Mai mult decat atat, utilizarea excesiva a cuvintelor cheie („keyword stuffing”), supune site-urile unui risc ridicat de penalizare (a se vedea numeroasele versiuni ale algoritmului Google Panda, care mai nou ruleaza lunar). O intrebare fireasca care se poate pune ar fi care este limita de la care utilizarea cuvintelor cheie este considerata excesiva de catre motoarele de cautare. In loc sa ne canalizam atentia asupra acestei intrebari, va propun o alta abordare, deoarece focusul trebuie mutat in alta parte, si anume catre satisfactia utilizatorilor.

Factori SEO onpage centrati pe utilizator

Exista in prezent mult mai multe semnale care atrag atentia asupra relevantei unei pagini web pentru un termen de cautare decat simpla repetare in context a acelui termen. Desi numeroase, aceste semnale au un numitor comun, si anume acela ca incearca sa surprinda valoarea pe care continutul respectiv o aduce publicului vizat:

  • indicatorii de trafic – bounce rate-ul, rata de click (CTR), timpul mediu petrecut pe pagina sunt indicatori capabili sa arate gradul de interes pe care pagina web il prezinta pentru utilizatori. Acesti indicatori pot fi influentati pozitiv printr-un continut relevant, unic, structurat si nu in ultimul rand interesant sau, in orice caz, cu o valoare adaugata evidenta.
  • factorii de usability – in stransa legatura cu indicatorii de trafic, deoarece o structurare logica, simpla, intuitiva a site-ului va contribui la optimizarea cantitativa si calitativa a traficului. De aici, beneficiul se repercuteaza si asupra pozitionarii in SERP.
  • semnalele sociale – faptul ca o pagina este share-uita de utilizatori pe una sau mai multe retele sociale (Facebook+, Twitter, Google + etc.) este considerat pe buna dreptate o dovada a interesului utilizatorilor pentru continutul respectiv. Continutul paginii si caracterul viral al acestuia vor juca aici un rol decisiv.
  • brand-ul – atat in mediul offline, cat si in cel online, am fost, suntem si vom fi mai receptivi fata de mesajele sau ofertele brand-urilor cunoscute, din motive lesne de inteles. Motoarele de cautare favorizeaza din ce in ce mai mult in rezultate paginile site-urilor de brand. Interesant este faptul ca brandul online nu se construieste doar prin procedee SEO offsite (linkbuilding, linkbaiting etc.), ci si prin procedee onsite. Pe de alta parte, puterea brand-ului poate aduce avantaje dincolo de o buna clasare in Google, cum ar fi, de exemplu, un CTR ridicat sau cresterea conversiilor.
  • factorii de crawl si indexare – sunt factorii tehnici prin care ne asiguram ca motoarele de cautare au acces la site si indexeaza continut relevant si unic pentru utilizatori. Subliniez dinou subordonarea tehnicului fata de satisfactia utilizatorilor, pentru ca toate parametrarile tehnice, de la instalarea fisierului sitemap.xml, pana la personalizarea paginilor de eroare 404 sau implementarea tag-ului rel=”canonical” au scopul final de a permite o experienta de navigare de calitate.
  • viteza de incarcare – desi de ordin tehnic, acesta este tot un factor centrat pe utilizator, daca ne gandim ca toti utilizatorii isi doresc sa navigheze pe site-uri care raspund rapid interogarilor.

Asadar ecuatia optimizarii SEO in 2013 este una deosebit de complexa, preocuparea exclusiva pentru utilizarea optima a cuvintelor cheie la nivelul site-ului fiind extrem de limitativa (si, totusi, surprinzator de raspandita !)