Ultima actualizare: iunie 2020
SEO este o prescurtare de la search engine optimization si se traduce prin optimizare pentru motoarele de cautare. Dar ce inseamna SEO dincolo de aceasta explicatie minimalista? In esenta, SEO defineste ansamblul strategiilor si tehnicilor folosite pentru a creste traficul calitativ al unui site, provenit din rezultatele neplatite ale motoarelor de cautare.
Aici este necesar sa detaliem doua aspecte: care sunt cele mai utilizate motoare de cautare si cum deosebim „rezultatele neplatite” de „rezultatele platite”.
Care sunt cele mai utilizate motoare de cautare
Conform statisticilor, Google are monopol pe piata motoarelor de cautare, atat la nivel global, cat si in Romania.
Cele mai utilizate motoare de cautare la nivel global, sunt urmatoarele, conform unei statistici ce acopera intervalul mai 2019 – mai 2020:
- Google – 92,06 %
- Bing – 2,61 %
- Yahoo – 1,79 %
- Baidu – 1,16 %
- YANDEX – 0,56 %
- YANDEX RU – 0,52 %
In Romania, cele mai utilizate motoare de cautare, in intervalul mai 2019 – mai 2020, sunt urmatoarele:
- Google – 98,08 %
- Bing – 0,92 %
- Yahoo – 0,77 %
- DuckDuckGo – 0,11 %
- Ecosia – 0,03 %
- YANDEX – 0,02 %
Credem ca este clar de ce atunci cand vorbim despre optimizare pentru motoarele de cautare, vorbim preponderent despre optimizare pentru Google.
Platformele de socializare gen Facebook, Twitter, Reddit, Pinterest etc. si platformele video, cum ar fi YouTube au integrate si ele functii specifice motoarelor de cautare, insa nu despre acest tip de motoare de cautare vom vorbi in acest articol.
Cum deosebim „rezultatele neplatite” de „rezultatele platite”
Rezultatele neplatite sunt cele care apar in mod natural cand efectuam cautari intr-un motor de cautare. Prin „natural” intelegem ca acelea sunt cele mai relevante raspunsuri la cautarile noastre. Relevanta este stabilita de o formula complexa cu sute de variabile, si anume algoritmul de cautare. De retinut de aici ca rezultatele naturale, numite si organice, sunt rezultatul optimizarii SEO.
Rezultatele platite sunt cele care apar in urma unui sistem de licitatie automata la care participa proprietarii de site-uri care opteaza pentru publicitatea platita. In esenta, proprietarul site-ului plateste o anumita suma de bani pentru fiecare click pe site-ul sau (de aici denumirea „pay per click”, cu prescurtarea PPC.)
Daca ne referim strict la motorul de cautare Google, acest tip de promovare mai este cunoscut si sub denumirea de promovare Google Ads. Distingeti usor aceasta categorie de rezultate prin faptul ca sunt precedate de eticheta „Anunț”.
Daca te intrebi cumva care sunt rezultatele cele mai accesate, iata de spune statistica:
80 % din utilizatori dau click pe rezultatele din SEO, NU pe reclamele platite
Cum te poate ajuta SEO
Daca ai un site prin care iti doresti sa ajungi la un public – indiferent ca vorbim despre cumparatori, prospecti sau cititori – SEO este metoda de promovare online care te poate ajuta sa-ti indeplinesti obiectivele.
Iata cateva statistici care te vor ajuta sa intelegi de ce:
93 % din experiențele online încep cu un motor de cautare
80 % din cumparaturile efectuate online debuteaza cu o căutare pe Google
Dar sa revenim la intrebarea de baza: Cum te poate ajuta SEO? Pentru a fi gasit in cautari, un site trebuie sa fie afisat printre primele 10 rezultate afisate de motorul de cautare. Statistic vorbind,
75 % din utilizatori accesează doar prima pagina a rezultatelor
Pentru a atinge acest obiectiv, site-ul trebuie sa fie organizat de asa maniera incat sa poata fi „inteles” de motoarele de cautare si mai ales sa fie „considerat” relevant, util si valoros in raport cu cautarile oamenilor. Competitia existenta in foarte multe domenii face uneori dificil acest demers.
Vestea buna este ca oricine isi poate insusi principiile optimizarii SEO. La fel, prin actiuni consecvente de optimizare si alegerea strategiei adecvate, oricine poate ajunge in prima pagina din Google, cel mai utilizat motor de cautare din Romania.
Vestea mai putin buna, pentru cei nerabdatori din fire, este ca in SEO rezultatele nu se obtin peste noapte. Chiar este nevoie de dedicatie si perseverenta.
Vestea buna (chiar si pentru nerabdatori !) este ca in SEO si cresterile sunt de cele mai multe ori organice (adica treptate) si mai ales durabile. Cu alte cuvinte, prin activitati de monitorizare, poti masura oricand unde te afli in raport cu obiectivele.
Ce inseamna SEO „Black hat”
SEO de tip „black hat” (palarie neagra) cuprinde toate metodele prin care unii webmasteri incearca sa „pacaleasca” algoritmul de cautare astfel incat sa claseze in pozitii foarte bune site-uri care nu au continut de calitate si nu aduc valoare reala utilizatorilor.
Este vorba despre tactici de tip spam, care odata detectate de motoarele de cautare, atrag penalizarea site-urilor care le folosesc.
Ce inseamna SEO „White hat”
SEO de tip „white hat” (palarie alba) cuprinde toate metodele oneste prin care influentam pozitiv clasarea in motoarele de cautare. Prin „oneste”, intelegem faptul ca sunt respectate bunele practici ale domeniului si NU se incearca „pacalirea” in niciun fel a algoritmului de cautare.
Practic, SEO fiind prin definitie o practica onesta, nici nu ar fi necesar sa folosim termenul white hat SEO, daca nu ar trebui sa stabilim o delimitare clara fata de black hat SEO, cu care ar putea fi confundat de cei care nu cunosc prea bine domeniul.
Ce inseamna SEO onsite
SEO onsite se refera la ansamblul procedeelor de optimizare a unui site pentru motoarele de cautare care se aplica in interiorul site-ului. Printre procedeele care tin de „SEO onsite” se numara imbunatatirea indexarii, optimizarea codului sursa, a arhitecturii site-ului, optimizarea continutului textual si a linking-ului intern, optimizarea imaginilor etc.
„SEO onsite” este deseori folosit ca echivalent pentru „SEO onpage„, insa intre cei doi termeni nu exista o echivalenta perfecta. Asa cum indica denumirile, SEO onsite face trimitere la optimizarea site-ului, ca ansamblu de pagini web, in vreme ce SEO onpage face trimitere la optimizarea unei singure pagini web. Practic, vorbim despre acelasi lucru, dar la nivel macro, respectiv micro.
Ce inseamna SEO offsite
“SEO offsite” reprezinta ansamblul procedeelor de imbunatatire a vizibilitatii unui site in paginile motoarelor de cautare, aplicate pe alte site-uri (portaluri, cataloage de afaceri, forumuri, retele de socializare etc.)
Printre procedeele specifice SEO offsite, se numara:
- linkbuilding-ul – obtinerea de link-uri relevante de pe alte site-uri
- linkbaiting-ul – publicarea unui continut deosebit de incitant, capabil sa atraga de la sine link-uri
- mentionarea site-ului / brand-ului in alte site-uri relevante (citations)
- optimizarea semnalelor sociale – promovarea continutului pe retelele de socializare
Cum poti invata optimizare SEO
Exista mai multe metode de initiere in domeniul SEO:
- Studiul resurselor online cu autoritate – ghidurile de calitate de la Google, articole de pe site-uri cu autoritate in acest domeniu cum ar fi moz.com, Search Engine Land etc.
Avantajul ar fi ca studiezi in ritmul propriu, cand si cat doresti, in mod gratuit. Dezavantajul principal este dat de dificultatea urmarii consecvente a unui program de studiu si practica in masura sa produca rezultate semnificative, daca nu ai un grad foarte ridicat de disciplina.
- Metoda „incercare si eroare” – desi testarea in practica a diverselor metode de optimizare descrise in resursele online cu autoritate este propice invatarii, doza de risc este foarte mare.
Pe scurt, pentru o persoana care vrea sa invete SEO pentru a aplica cunostintele dobandite pe un site fara miza financiara semnificativa (de exemplu, un blog de opinie), poate fi o metoda eficienta. Pentru cine doreste sa promoveze un site in scopuri de business, este o metoda profund neproductiva, unde greselile de SEO se pot traduce in pierderi financiare serioase.
- Cursuri SEO – sunt o modalitate excelenta de invatare, in masura in care sunt sustinute de specialisti cu practica relevanta in SEO care au si metode si abilitati optime de predare a cunostintelor.
Dezavantajul aici ar fi dificultatea identificarii unui curs SEO care sa indeplineasca cerintele amintite. Avantajele sunt insa multiple. Odata identificat cursul SEO potrivit, te bucuri de:
- Ocazia de a invata sistematic si accelerat
- Oportunitatea de a te lansa pe traiectoria catre rezultatele dorite chiar din timpul cursului
- Premisele corecte pentru a-ti devansa competitorii care nu au aflat inca nici ce este SEO, nici cum ii poate ajuta optimizarea pentru motoarele de cautare.
Costurile unui curs SEO practic devin, in contextul rezultatelor amintite, investitie.
Merita investitia in promovare SEO?
In masura in care faci optimizare SEO in mod corect, fara trucuri menite sa manipuleze algoritmii motoarelor de cautare, SEO genereaza beneficii pe termen lung si profitabilitate net superioara oricarei alte metode de promovare online.
SEO ocupa locul 1 In Topul celor mai profitabile canale de marketing online
Speram ca acest articol ti-a raspuns la intrebarile legate de ce inseamna SEO, cum te poate ajuta aceasta specialitate a marketingului online si cum poti invata optimizare SEO. Pentru alte intrebari, ne poti contacta oricand aici.