Google Hummingbird – cum afecteaza noul algoritm optimizarea SEO ?

Google Hummingbird – cum afecteaza noul algoritm optimizarea SEO ?

Ce este Google Hummingbird ?

Hummingbird (pasarea colibri) este numele algoritmului actual dupa care functioneaza motorul de cautare Google. Cei care urmaresc fenomenul SEO indeaproape stiu ca Google actualizeaza foarte des algoritmul de cautare. Hummingbird nu este insa o actualizare (update) de algoritm, este cea mai substantiala modificare a algoritmului Google de la Caffeine incoace (2010). Data fiind amploarea modificarilor, Google Hummingbird poate fi considerat un algoritm nou.

Lansarea oficiala a Hummingbird a avut loc cu prilejul celei de-a 15-a aniversari a Google (septembrie 2013), dar exista mai multe indicii ca noul algoritm rula deja cu o luna inainte. In decembrie 2013, Matt Cutts, purtatorul de cuvant al echipei tehnice Google, afirma ca Hummingbird afecteaza 90 % din site-uri, dar intr-o „mica masura”, astfel incat majoritatea utilizatorilor si oamenilor de SEO nu vor observa modificari semnificative de pozitionare sau trafic.

Google Hummingbird

Asa stand lucrurile, intrebarea fireasca este „de ce este considerat Google Hummingbird o modificare atat de importanta ?” Raspunsul il aflam tot de la Google. Noul algoritm este pasul pe care gigantul tehnologiei informatiei il face spre cautarea semantica. Ce inseamna acest lucru ? Inseamna ca Google proceseaza mai multe tipuri de date (locatia, activitatea din retelele sociale, cautarile anterioare etc.) pentru a intelege mai bine intentia de cautare a utilizatorului si a oferi rezultate relevante in raport cu aceasta intentie.

Dar nu era asa si inainte de Google Hummingbird ?

Nu, nu era tocmai asa, in sensul ca vechiul algoritm era construit pentru a „intoarce” cele mai relevante rezultate in raport cu cuvintele cheie cautate. Bine, dar e asa o mare diferenta intre cele doua ipostaze ? In unele cazuri, da ! Sa luam un exemplu:

Inainte de Hummingbird, o cautare pe expresia „acid reflux prescription” returna pagini cu listari de medicamente, ca aceasta:

Algoritmul Google Hummingbird returneaza si rezultate informative, de tipul acesta:

Cu alte cuvinte, noul algoritm analizeaza mai atent fiecare componenta a unei expresii de cautare, in cazul de fata, atat „acid reflux”, cat si „prescription”, fapt ce ii permite, sa „intuiasca” nevoia ce sta la baza cautarii, in cazul de fata, nevoia de informatii generale, care nu este una si aceiasi cu nevoia identificarii medicamentelor potrivite.

Cum modifica Google Hummingbird optimizarea SEO ?

Google sustine ca Hummingbird nu modifica principiile de baza ale optimizarii SEO. Acestea au fost si raman in continuare aceleasi: continutul de calitate, original.

Cu toate acestea, eu cred ca noul algoritm schimba mult optimizarea SEO: daca inainte de Hummingbird, continutul unic de calitate, construit in jurul cuvintelor cheie targhetate, dublat de promovare offsite, atragea vizibilitatea scontata in Google, dupa Hummingbird nu se mai intampla intotdeauna asa. De ce ? Raspunsul reiese din ce am aratat mai sus. Daca Google a devenit mai bun la detectarea intentiei din spatele cautarilor (nu putem ignora nici faptul ca va deveni din ce in ce mai bun !), inseamna ca si optimizarea unui site trebuie facuta mai mult cu gandul la nevoile „din spatele” cuvintelor cheie, decat la cuvintele cheie in sine. Altfel spus, ca sa-l citam pe Matt Cuts, „it’s all about things, not strings„.

Implicatiile Google Hummingbird pentru SEO

In vreme ce noi implicatii vor aparea cu siguranta pe masura dezvoltarii noului algoritm Hummingbird, dar si a altor tehnologii Google aflate in stransa legatura (Google Vocal, fiind doar una dintre ele), altele sunt deja in actiune:

1. SEO trebuie sa inteleaga mai bine business-ul promovat, politica de marketing a acestuia si publicul tinta.

Cum poate intelege mai bine ? Lucrand in stransa legatura cu marketerii / ownerii business-ului. Omul de SEO nu trebuie sa mai fie in niciun caz „lupul singuratic” care livreaza pozitii in Google pentru cuvinte cheie. Chiar la distanta fiind, el trebuie sa fie un membru activ al echipei de marketing, in sensul ca trebuie sa primeasca si sa ofere informatie capabila sa genereze in cele din urma rezultate masurabile pentru business.

2. Obiectivele SEO nu trebuie sa se mai rezume la pozitionari de cuvinte cheie. Si nici macar la obiective de trafic organic.

In vreme ce ambele pot fi unitati de masura relevante pentru bunul mers al unei campanii SEO, evaluarea reala va trebui facuta tot in contextul general al contributiei aduse la atingerea obiectivelor de marketing online, indiferent ca este vorba despre targhet de vanzari, obtinere de lead-uri sau brand awarness in site-uri referente sau retele sociale. Din fericire, in prezent, instrumentele de monitorizare gen Google Analytics, permit o analiza foarte fina a contributiei fiecarui canal de promovare la atingerea obiectivelor de marketing online, lucru valabil si pentru SEO.

3. Importanta continutului UTIL creste.

Cu alte cuvinte, continutul trebuie sa raspunda unor nevoi reale ale publicului tinta, pentru ca altfel va pierde teren in fata continutului care indeplineste aceasta cerinta. Legatura intre intentie de cautare, nevoia utilizatorului si utilitatea continutului este, cred, evidenta. Care este masura utilitatii ? Interactiunea (Engagement-ul) pe care continutul promovat corespunzator o produce, indiferent ca vorbim despre comentarii la postari, like-uri si share-uri in retele sociale, abonari la newsletter etc.

Iata cum comunicarea multidirectionala capata noi valente, intre SEO si marketing, intre SEO & marketing si publicul tinta, intre Google si piata pe care o compunem impreuna.

Google Hummingbird poate fi privit si ca o provocare pe care gigantul tehnologiei o adreseaza tuturor (inclusiv siesi), in drumul catre o tehnologie a comunicarii, ceea ce reprezinta mai mult decat o tehnologie a informatiei.