Ca proprietar de website, dornic sa obtii o cat mai buna vizibilitate in Google, cunosti importanta pe care continutul unic, de calitate, o are in atingerea acestui scop. Pe de alta parte, esti indreptatit sa fii preocupat de costuri si de rentabilitatea investitiei in crearea de content original. Iar daca ai fost in situatia de a-ti vedea continutul copiat de concurentii directi, ai probabil o reticenta in a mai investesti in continut high quality. Ce este de facut?
Desigur, exista o legislatie a drepturilor de autor si destul de multe mijloace specifice pentru prevenirea si/sau reclamarea plagiatului, insa nu la aceste aspecte ne vor referi in acest articol. Ce ne propunem este sa iti prezentam cateva metode SEO prin care iti poti apara continutul web de plagiatori.
Mai investim in continut original daca suntem copiati?
Din pacate, multe site-uri inca isi alcatuiesc continutul prin metoda „copy paste”, cu sau fara mici modificari formale. O practica putin mai „elaborata” este adaptarea materialului copiat ce poate consta in eliminarea sau adaugarea unor paragrafe, inlocuirea unor cuvinte cu sinonime etc. Si in acest caz, ideea, documentarea, structurarea si mare parte din efortul redactional sunt copiate.
Acest lucru inseamna ca nu merita sa investesti in crearea de continut unic, de calitate? Evident ca NU. Inseamna doar ca, odata ce te decizi sa investesti in crearea de continut premium, este indicat “sa-ti faci temele” pana la capat, promovand corespunzator continutul prin metodele potrivite pentru a putea culege roadele investitiei facute.
Google NU e infailibil in detectarea continutului duplicat
Este adevarat ca algoritmul Google este in general capabil sa identifice continutul duplicat si il trateaza ca atare. Concret, in mod normal, acest tip de continut nu va obtine vizibilitate in Google. Pe de alta parte, exista cateva situatii exceptionale in care continutul copiat sau adaptat poate deveni mai vizibil in Google decat continutul original (!!) Iata cateva dintre ele:
- Pagina cu continut copiat este descoperita mai repede de motorul de cautare decat pagina cu continut original. Acest lucru este favorizat daca cele doua materiale sunt publicate la date foarte apropiate (cateva zile), iar site-ul plagiator este vizitat de motorul de cautare mai frecvent (odata cu algoritmul Google Caffeine, paginile web actualizate mai frecvent sunt vizitate mai des)
- Site-ul „autor” are probleme de indexare in general sau numai pe paginile in discutie. De exemplu: sectiuni sau pagini restrictionate din robots.txt ori prin meta tag-ul „Robots”, pagini nelegate de restul site-ului prin link-uri etc. Aici gasesti mai multe detalii despre cauze ale neindexarii paginilor web de catre Google si alte motoare de cautare.
- Pagina pe care se regaseste continutul copiat are suficient de multe elemente suplimentare incat, per ansamblu, sa nu fie „perceputa” de Google ca duplicate content. De exemplu: trimiteri catre Articole similare ai/sau populare, insertii publicitare in interiorul articolelor, comentariile cititorilor etc.
Daca cel putin una din situatiile de mai sus este valabila, exista si alti factori care pot ajuta site-ul concurent sa obtina o vizibilitate mai buna in Google pe continutul plagiat:
- Site-ul respectiv are o autoritate a domeniului superioara
- Concurentul obtine un engagement superior pe continutul in discutie, datorita, de exemplu, promovarii in retelele sociale etc.
- Site-ul concurent este mobile-friendly, in vreme ce site-ul tau nu este optimizat pentru navigarea de pe dispozitivele mobile. In aceste conditii, oricat de original si de valoros ar fi, continutul tau va fi dezavantajat in cautarile efectuate de pe mobil. Vezi aici mai multe detalii despre update-ul de algoritm Google pentru mobile.
Cum poti apara continutul original prin metode SEO
Bineinteles ca poti cere concurentului sa retraga materialul copiat de pe site sau sa limiteze continutul copiat la citate, cu mentionarea explicita a sursei, dupa cum ai optiunea reclamarii la Google. In cazul din urma, plangerea este analizata si, daca este considerata justificata, continutul copiat va fi eliminat in cele din urma din indexul motorului de cautare (inainte de a face acest lucru, Google va trimite partii acuzate o notificare, oferindu-i posibilitatea sa ia o pozitie). Rezultatul acestor demersuri depinde asadar nu numai de tine, ci si de concurent si de Google.
Noi iti prezentam o serie de procedee SEO prin care poti preveni situatiile exceptionale in care Google nu atribuie corect continutul original.
- Asigura-te ca nu ai probleme de indexare pe site (un audit onsite este in masura sa detecteze si sa rezolve eventualele probleme)
- Ai grija ca paginile cu continut nou create sa fie legate de site prin link-uri usor accesibile – astfel, asiguri “infrastructura” necesara pentru ca motoarele de cautare sa descopere continutul
- Asigura-te ca paginile nou create sunt mobile-friendly (valabil, de altfel, pentru intregul site). Poti testa modul de afisare pe mobil cu ajutorul acestui instrument gratuit oferit de Google.
- Poti grabi indexarea de catre Google a continutului nou creat prin intermediul contului Google Webmaster Tools.
Extra tip: Poti apela la un truc de programare prin care doar fragmente din articolul tau sa poata fi preluate prin „copy paste” si doar impreuna cu citarea automata a sursei, insotita de link catre site-ul tau.
Suplimentar, este bine sa ai in vedere promovarea externa a continutului nou creat inca inainte de publicare (comunicate de presa, promovarea in retelele sociale relevante etc). In felul acesta, ai sanse mai bune sa atragi trafic referent pe continutul creat, punandu-ti mai puternic „semnatura” de autor asupra acestuia. Si asta nu numai in “perceptia” lui Google, ci si in perceptia publicului tau!